erään kadonneen kirkon tapaus [[ neitsythuorakirkko ]]



Karjalaista käsityötä ja Ah!Jo!:n avaus

Ulla Karttunen Donna Criminale -teoksen edessä Ah!Jo!-näyttelyn avajaispäivänä Joensuun taidemuseossa. Kuva Ulla Remes.

Ulla Karttunen Donna Criminale -teoksen edessä Ah!Jo!-näyttelyn avajaispäivänä Joensuun taidemuseossa. Kuva Ulla Remes.

Valmista tuli ja näyttely avautui! Mutta kyllä karjalainen käsityö vaatii kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä, kun aineksena on vessapaperi. Se on arkaa ja repeytyvää, rullastot on pidettävä jämptissä järjestyksessä ja varottava jokaista väärää liikettä.

Näyttelyvalmistelut ja avajaiset sujuivat mitä mainioimmin, kiitos mielenkiintoisen taiteilijajoukon, tuottajana ahkeroineen Päivi Saarelman, sekä Ahjon ja taidemuseon henkilökunnan. Sekä avajaisissa runsaslukuisen yleisön.

Avajaisissa ilahduttavaa oli se, että teos Donna Criminale tuntui koskettavan ja pysäyttävän ihan oikeasti moniakin. Yleisten wau-huudahdusten lisäksi varsinkin nuoremman polven naisia tuli kertomaan hyvin henkilökohtaisista tuntemuksista ja assosiaatioista teoksen äärellä. Eräskin taidetta opiskeleva nuori nainen tuli vielä loppuillasta Ahjon jatkoilla kertomaan pysähtyneensä pitkäksi aikaa Donna C:n eteen ajatellen, että jää kyllä siihen eikä liiku enää mihinkään: tulkinnat teoksesta ja sen liittäminen omaan elämään virtailivat edelleen loputtomasti.

Avajaistunnelmista kuvia Ahjon facebook-sivuilla.

Seuraavan päivän sanomalehdessä Ah!Jo!-näyttelystä oli jutun alkua ja kuva jo etusivulla:

Karjalainen_26.3.2015(s)

Torso pyhimys:

Näyttelyt: Nykytaidetta esillä laajasti esillä Joensuussa.

Kuvataiteilija Ulla Karttusen näyttävä ja suurikokoinen Donna Criminale on yksi vaikuttavimmista teoksista, joita on esillä Joensuun taidemuseon ja taidekeskus Ahjon yhteisessä Ah!jo!-näyttelyssä. Näyttelyssä on 50 teosta 36 taiteilijalta ja taiteilijaryhmältä Pohjois-Karjalasta sekä Etelä- ja Pohjois-Savosta.”

Also sprach Karjalainen 26.3.2015 ja jatkoi sisäsivulla näyttelyn yleistä luonnehdintaa otsikolla Leimallisesti itäistä tai sitten ei mm. näin:

”Ulla Karttusen suurikokoinen Donna Criminale koostuu suurimmaksi osaksi wc-paperista. [Hypnobatia-ryhmän] Saharinen oli kommentoinut teosta, että siitä tulee vessahätä.

– Sikäli oikeaan osunut kommentti , että tämä on katoavan taiteen keinoin tehty monumentti hädänalaisille, syrjäytyneille, köyhille. Tämä on jonkinlainen sorrettujen ja solvattujen suojeluspyhimys, Karttunen sanoo.

Teos oli hieman toisessa muodossa ollut esillä Saksassa 2012, ja sen innoittaja on osaltaan ollut myös 1800- ja 1900-lukujen taitteessa eläneen Cesare Lombroson ajatus siitä, että rikollisen voi tunnistaa ulkoisista piirteistä.

– Häneltähän löytyy ajatuksia myös siihen suuntaan, miten erottaa roskasakki ja kunnon väki toisistaan.”

Ulla Karttunen: Donna Criminale, 2015, 4,6 x 4,6 x 4,6m

Ulla Karttunen: Donna Criminale, 2015, 4,6 x 4,6 x 4,6m

Ulla Karttunen: Donna Criminale, 2015, 4,6 x 4,6 x 4,6m

Ulla Karttunen: Donna Criminale, 2015, 4,6 x 4,6 x 4,6m

 

Mainokset

%d bloggers like this: