erään kadonneen kirkon tapaus [[ neitsythuorakirkko ]]



Taiteen tekijänoikeudet mainostoimistoille

Tekijänoikeuksien uudistusehdotus à la Juulia Jyränki, jota olen viime päivinä esitellyt, on mielenkiintoinen myös laajempien yhteiskunnallisten ja taideteoreettisten näkökulmiensa takia.

Ohjelma haluaa lopettaa kuvataiteilijoiden oikeudet teoksiinsa. Kannattaa huomioida, ettei Jyränki kuitenkaan kannata kokonaisvaltaista visuaalisen alan tekijänoikeuksien hautasaattuetta.

Jyrängin ideana on, että taidetta koskevat tekijänoikeudet lopetetaan vain ei-kaupallisilta taiteilijoilta ja siirretään erilaisille markkinaperustaisen käyttökuvan edustajille: pornotuottajille, kustantamoiden mainososastoille ja mainostoimistoille.

Kaikki ei-tuottava taide määrätään kieltoon. Jos performanssintekijät tai installaationrakentajat vielä erehtyvät tekemään jotain, poliisi kuvaa heidän rikoksensa ja rikosaineisto lähetetään suoraan mainostoimistoille muokattavaksi ja myytäväksi.

Maalaustaiteen puolella sama uudistus merkitsee sitä, että taidemaalareita kielletään sakon uhalla jatkamasta toimintaansa. Kerätäään kaikki tähänastinen taide sisustusliikkeiden myytäväksi ja monistettavaksi.

Kokoan vielä Jyrängin taiteenlopettamisohjelman kulmakivet:

§1    Taide voidaan lopettaa.

§2    Parempaa taidetta tekevät mainostoimistot ja pornotuottajat.

§3    Kaikki varhaisempi taide siirretään mainostoimistoille.

§4    Yhteiskunta ilman taiteilijoiden taidetta on oikeudenmukaisempi ja kauniimpi. Näkeehän sen siitäkin, että mainostoimistot tekevät myyvempää taidetta.

Kaikki tekijänoikeudet kannattaa siis vanhentuneina poistaa kuvataiteilijoilta ja siirtää markkinaperustaiseen liiketoimintaan. Käytöstä poistettujen taiteilijoiden suljettuja leirejä tulee harkita, jotta nuo haaskat eivät jää pilaamaan maisemaa. Taiteen ja taiteilijoiden julkista pilkkaamista on kannustettava kaikin tavoin, koska vain siten voidaan taata tavoite, jossa taide onnistutaan kitkemään lopullisesti maailmasta.

Tulevaisuuden maailmassa kaikki taide on myyvää ja kaunista, koska vain pornotuottajat ja mainostoimistot saavat luoda sitä. Erityisen myyvää ja kaunista on porno, sillä mainostoimistojen ammattitaitoinen väki pitää huolen, ettei teinipornon alaista vapaalevitteistä lapsipornoakaan arvostella ikävään sävyyn vaan esitetään kauniisti, kaunistelevasti ja kuluttajaa kiinnostavalla tavalla.

Mainokset

%d bloggers like this: